Wymiana międzynarodowa

W dniach od 11 do 16 września 2016 r, 15 uczniów z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Ostrowie Lubelskim i dwóch opiekunów brało udział w tygodniowym spotkaniu na wyspie Uznam w Kamminke z młodzieżą ze Schwerin. Projekt odbywał się w miejscu pamięci, ośrodku kształcenia Golm. Był współfinansowany przez Polsko –Niemiecką Współpracę Młodzieży Jugendwerk oraz Burmistrza Ostrowa Lubelskiego.

Wyjechaliśmy w cieple niedzielne popołudnie pociągiem z Lublina do Świnoujścia z przesiadką w Warszawie. Następnie busem ze Świnoujścia do Kamminke - malutka wioska, po niemieckiej stronie wyspy Uznam. Wioska ta jest położona nad Zalewem Szczecińskim, przy polskiej granicy. Mieszkańcy osady już od XVII wieku utrzymywali się z rybołówstwa. Zamieszkiwali chaty pokryte strzechą, które można w Kamminke oglądać po dzień dzisiejszy. Mieszkaliśmy w domkach zbudowanych w formie ośmiokąta. Ośrodek był ciekawie urządzony. Osadzony był na wzniesieniu. Zawierał 4 ośmiokątne domki, z czego dwa my zajmowaliśmy, budynek z jadalnią, miejsce na ognisko, boisko do piłki nożnej i siatkówki plażowej oraz wiele innych ciekawych rzeczy.

Poznawaliśmy nasze upodobania i zainteresowania, rysowaliśmy siebie nawzajem oraz oczywiście uczyli języka. Nasza grupa podszkalała niemiecki i po trochu angielski. Najciekawszym sposobem nauki okazał się „tandem językowy”, czyli grupy mieszane, składające się z Polaków i Niemców. Mieliśmy także zapewnione wiele atrakcji. Jak chociażby wyjazd do Świnoujścia na rowerach. Tam znowu podzielono młodzież na polsko-niemieckie grupy. Tym razem w czasie gry terenowej trzeba było odszukać zabytki tego miasta. Oprócz tego poznaliśmy historię Świnoujścia, szczególnie skupiając się na II wojnie światowej. Głównym omawianym wydarzeniem było bombardowanie tego miasta 12 marca 1945 roku. Ponieważ nasz ośrodek należał do organizacji „Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e. V.” zajmującej się odszukiwaniem mogił żołnierzy niemieckich. W Kamminke znajduje się też wzgórze Golm, na którym jest cmentarz poległych w czasie wojny. Mieliśmy okazję być na tym cmentarzu, gdzie także był podział na grupy, które miały do wykonania określone zadania.

Ciekawym punktem naszego pobytu była wycieczka do Greifswald, gdzie zwiedzaliśmy uroczy rynek tego miasta oraz Pommersches Landesmuseum. W muzeum tym także byliśmy podzieleni na polsko – niemieckie grupy, które miały do wykonania określone zadania. Całe to wydarzenie jakim była wymiana upłynęło bardzo szybko. Wszyscy zgodnie uważaliśmy, że trwało to trochę za krótko. Spędzaliśmy razem wiele czasu. Uczyliśmy ich piosenek po polsku, głównie ludowych (szczególnie do gustu przypadło im „Hej sokoły”), a oni nas niemieckich, które śpiewaliśmy na wspólnych spotkaniach i przy ognisku. Wszyscy bardzo pozytywnie to wspominają. Było przy tym wiele śmiechu i dobrej zabawy. Chodziliśmy także na plażę w Kamminke, gdzie mogliśmy wspólnie spędzić czas poznając się przy grze w piłkę albo przy innych zabawach. Nawiązaliśmy nowe znajomości i nowe doświadczenia. Miejmy nadzieje, że takich wyjazdów integracyjnych będzie więcej.